PÅ VTI menar forskare att friktionskraven på cykelbanor bör ses över. Idag bygger många mätningar på bilars prestanda trots att man vet att till exempel grus är besvärligt för cyklister.
– När vi har långa perioder med stabilt vinterväder och mycket snö så ger ju det en positiv effekt men sen kan vi ju fundera på hur det ser ut sett över hela vintern om vi grusar vid första halktillfället i oktober och sen ligger det kvar till i april, maj så kan man ju undra hur många dagar den här perioden har fått en positiv effekt – när gruset ha gett en höjning av friktionen och hur många dagar det faktiskt haft en negativ effekt och blir en sänkning av friktionen, säger Anna Niska, forskningsledare VTI.
Vad har du för tips till cyklister som cyklar året runt?
– Var medveten om de här platserna där det kan bli halka och att man i backar och kurvor att man tar det lite extra försiktigt.
I klippet längst upp hör du vad två cyklister tycker om cykelväglaget i Norrköping.