Här är satsningen som får fart på Östergötlands spelindustri

Uppdaterad
Publicerad

Ett hundratal personer med spelidéer använder sig av East Sweden Games lokaler i Linköping – ett ställe där spelföretag ska kunna växa fram och utvecklas.

Satsningen drog igång 2017, och bakom ligger det kommunala fastighetsbolaget Sankt Kors i Linköping. Personer med spelidéer får bli medlemmar och använda kontoret gratis.

För att få hjälp och inspiration av andra så använder också ett 20-tal spelföretag lokalerna. Spelbranschen är en av Sveriges kraftigast växande industrier, och projektledaren på East Sweden Games, Thomas Clifford, berättar att spelmarknaden fått en rejäl rusch under pandemin, med nya beteendemönster som håller i sig:

Linköping

– Man går inte ut på krogen på samma sätt med sitt kompisgäng, utan man kopplar upp sig, spelar spel ihop och chattar samtidigt som man springer omkring i nån fantasivärld.

Östgötska spelsuccéer

I andra delar av landet, som till exempel Skövde, har man varit tidigt ute med att skapa platser där spelutvecklingen kan ta fart. Nu är Linköping också där, och Clifford berättar att en del företag,som Lurk It och Zero Index, har blivit så stora att de flyttat ut från East Sweden Games. Flera andra östgötska spelföretag börjar också få framgångar:

– Pugstorm släppte nyligen spelet Core Keeper och sålde en halv miljon ex på ett par veckor och Dimfrost i Norrköping kommer att bli stort när deras spel Brandle släpps.

I inslaget ovan bjuds på en rundtur i lokalerna.

Den svenska spelbranschen växer

  • Mellan åren 2017 och 2020 växte den svenska spelbranschens omsättning från 13 till 35 miljarder kronor
  • Antalet anställda i svenska spelföretag ökar med ungefär 500 personer varje år och var 2020 6596 personer
  • Andelen kvinnor i företagen växer också och ligger nu på cirka 21 procent
  • Svårigheterna med att få tag på personal i Sverige har gjort att de svenska spelföretagen växer ännu kraftigare utomlands. 2019 var det 3253 personer i de svenska spelföretagen i andra länder, året efter hade den siffran mer än fördubblats till 7177 personer

Statistik från Dataspelsbranschen Swedish Games Industrys rapport okt 2021

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Linköping

Mer i ämnet