I dag kom resultatet från kunskapstestet Pisa: Det har vänt för Sverige. Och för den genomsnittliga skoleleven i Sverige går det betydligt bättre än tidigare år.
– Jättekul att det blivit en bättre trend. Samtidigt så vet vi ju att för elever med autism så har många en hög frånvaro, säger Nicklas Mårtensson, förbundssekreterare på Autism- och Aspergerförbundet.
En enkätundersökning som förbundet har gjort i år visar att nästan hälften, 46 procent, av eleverna med autismspektrumtillstånd har varit hemma från skolan för att skolan inte är tillräckligt anpassad för dem.
– Det är ju härligt att det sker ett trendbrott, men jag tror inte att vi ska slå oss för bröstet. Pisa mäter ju genomsnittsresultaten i svensk skola och vi har ju fortfarande 12,7 procent som inte når målen så att de kan söka in på gymnasiet, säger Kenth Hedevåg, speciallärare och föreläsare.
I dag hölls en skolkonferens i Norrköping där pedagoger samlades för att läsa sig mer om hur de kan hjälpa barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd att klara skolan. Föreläsarna var kritiska till trenden att många kommuner lägger ner sina specialklasser för de här eleverna. Det har till exempel Norrköpings kommun gjort i år.
– Många undervisningsgrupper är nedlagda och eleverna har blivit exkluderade istället, säger Kenth Hedevåg.
– Vad innebär det?
– Ja, det innebär att de kanske inte går till skolan alls.
En av föreläsarna vid dagens skolkonferens har själv erfarenheter av både helklass och specialklass.
– Det var en stor lättnad att komma till en liten klass där de andra eleverna hade samma funktionsnedsättning. Då kände jag mig inte utanför längre. Studierna gick bättre. Jag kunde få mer hjälp, säger Hanna Danmo.