Det saknas nationell statistik som visar hur många elever som är frånvarande från skolan, det som ibland kallas ”hemmasittare” eller ”problematisk skolfrånvaro”. Skolverket gjorde 2019 en undersökning där skolhuvudmännen uppsattade att nästan var fjärde elev i årskurs nio var borta minst 15 procent av skoltiden.
– Jag vill ge en eloge till alla lärare som kämpar med ungdomar, men personalen har så många fler elever som de ska hjälpa, säger skolkuratorn och socionomen Anna-Karin Bruno Kark.
Så försöker Norrköpings kommun vända trenden
Trots omfattande insatser av föräldrar, skola, socialtjänst och psykiatri kan det ibland vara svårt att få eleverna tillbaka till skolan. Därför provas även olika alternativa metoder. I Norrköpings kommun placerar socialtjänsten bland annat ungdomar i insatsen ”Barn, ungdoms- och familjehjälpen”.
– Man kommer ofta in i en ond cirkel där det blir misslyckande på misslyckande, och både ungdomarna och föräldrarna blir väldigt trötta. Och då är det så viktigt att bryta det här snabbt, säger Anna Doggsen.
Anna Doggsen och Anna-Karin Bruno Kark har båda en lång bakgrund i skolan, som lärare och skolkuratorer. De upplever att de kan nå ungdomarna på ett helt annat sätt på gården som ligger ute på landet norr om Norrköping.
I videon berättar de om framgångsfaktorerna.