– Framsidan är i mycket sämre skick än baksidan (som vetter bort från vägen) på alla de milstolpar som vi undersökt utmed saltade vältrafikerade vägar, berättar Hans Antonson, arkeolog och kulturgeograf på KMV Forum.
Som en del av ett forskningsprojekt har KMV Forum AB undersökt en rad milstolpar i Sörmland. De ligger som ett glest pärlband utmed gamla riksvägen från Stavsjö till Nyköping, liksom mellan Runtunakorset – Vagnhärad och utmed 52:an från Nyköping till Vrena.
– De milstolpar som står längs mindre och osaltade vägar, är rostfria i prima skick, säger Hans Antonson.
436 av Sörmlands milstolpar är fornlämningar, dvs tillverkade före år 1850 och skyddade i Lag om fornlämningar. Undersökningens resultat pekar på att det framförallt är vägsalt som skadar milstolparna i länet.
När vi besöker dem, är flera av milstolparna nymålade i sina ursprungsfärger.
– Jättefint! Det är både ett sätt att visa hur den ursprungligen såg ut och ett sätt att skydda den. Om milstolpen går att rädda eller ej beror på hur långt förfallet, alltså hur djupt rosten har gått, säger Hans Antonson.
Sedan ett år tillbaka har Trafikverket en ny kulturmiljöstrategi.
– Den gör det möjligt för oss att värdera och resonera om hur vi prioriterar kulturvärden i förhållande till andra värden, säger Trafikverkets handläggare Nina Karlsson med inriktning på miljö och arkitektur.
I år har Trafikverket fördelat 37 miljoner kronor till vägar, broar och järnvägar som har kulturhistoriska värden och till väganknutna kulturobjekt som t ex milstolpar. Av dem har 7,5 miljoner fördelats i region Stockholm Öst där bl a Sörmland och Östergötland ingår.
Fornlämning
En fornlämning måste vara äldre än år 1850 och får inte skadas, ändras, rubbas eller täckas över.