– Det här är helt ny kunskap, säger Hans Antonson, arkeolog och kulturgeograf på KMV Forum.
Resultaten från KMV Forums undersökning av Östergötlands och Sörmlands milstolpar pekar på att det framförallt är vägsalt som skadar milstolparna i länen.
Hör här vad Trafikverket svarar om att deras vägsalt förstör milstolparna.
– Att det är vägsaltet som skadar dem har ingen vetat förut och därför är det så viktigt att man nu tänker till hur man kan skydda de här fornlämningar så att de inte skadas ännu mer, säger Hans Antonson, arkeolog och kulturgeograf på KMV Forum, som gör undersökningen åt ett större forskningsprojekt om kulturmiljöer och infrastrukturen för transporter.
Månghundraåriga fornlämningar
Tillverkningen av milstolpar startade på 1600-talet och fortsatte ända till vi fick våra moderna vägskyltar i plåt.
489 av Östergötlands milstolpar är fornlämningar, dvs tillverkade före år 1850.
De flesta är från 1700-talet och användes för att mäta avstånd – för att veta hur långt man färdats.
– De berättar hur hela samhället har fungerat en gång i tiden, hur trafiksystemet var uppbyggt och hur människor levt, säger Hans Antonson.
Brott att skada
En fornlämning är skyddad i lag och det är ett brott att skada, rubba, ändra eller täcka över en fornlämning.
Trafikverket är de som ansvarar för milstolparna.
– Nu måste de undersöka hur de både kan hänsyn till fornlämningen och ändå har en fortsatt hög trafiksäkerhet, säger Hans Antonson.
Inget vägsalt på Gotland
På Gotland finns det 281 milstolpar registrerade i Riksantikvarieämbetets fornlämningsregister.
– Nästan alla av dem har restaurerats. När jag var där för två år sedan såg de fina ut, säger Hans Antonson.