Arlanda flygplats behöver en omfattande utbyggnad och Bromma flygplats har ingen framtid efter 2038.
De slutsatserna drar regeringens utredare Anders Sundström när han idag presenterar sitt slutbetänkande om att öka flygkapacitet och bostadsbyggande i Stockholmsregionen.
– Men Bromma kan inte stängas innan en fjärde bana på Arlanda är byggd och den finns inte förrän om 20 år, säger Anders Sundström.
Sundström pekar på att Bromma flygplats arrendeavtal med Stockholms stad går ut 2038 och menar att man inte kan räkna med att det avtalet förnyas.
– En lönsam exploatering av Bromma för bostäder ser väldigt bra ut säger Anders Sundström, osm kommit fram till att det bör byggas 30 000 bostäder och mer kollektivtrafik och vägnätet runt Bromma.
– Stockholm är sveriges nav mot världen och Arlandas flygkapacitet måste öka, säger Anders Sundström. Inrikesflyget hade sin topp 1990 för att sedan svagt minska och därefter ligga på en ganska jämn nivå, säger han.
Utredningen var från början tänkt att titta på möjligheterna att lägga ned Bromma flygplats och i stället bygga bostäder på området. Men efter att en riksdagsmajoritet bestående av de borgerliga och Sverigedemokraterna sagt nej till att utreda en nedläggning av flygplatsen, så ansåg sig regeringen tvungen att ge utredningen nya direktiv.
Den rödgröna majoriteten i Stockholm gav strax efter valet 2014 besked om att man vill stänga flygplatsen 2022 och bygga bostäder. Därför tillsatte regeringen en utredning trots att statsminister Stefan Löfven (S) före valet sagt att flygplatsen skulle vara kvar.