Men hur lätt är det egentligen att få tillgång till den här informationen? Det vet it-säkerhetsexperten Leif Nixon.
– Hur mycket man kan få tag i beror väldigt mycket på vilket bilmärke, vilken årsmodell och vilken utrustningsnivå bilarna har, säger han.
Hör honom berätta om den avancerade tekniken som finns i många bilar i videon ovan.
Medvetenheten är låg
Han tycker att det är alldeles för stor okunskap om ämnet och menar att det finns en betydelse av en ökad medvetenhet om hur mycket data bilar kan logga.
– Jag tycker att det är lite läskigt, för folk är inte riktigt medvetna om det här, säger Leif Nixon.
Inte lätt att veta vart det lagras
Vidare berättar han om hur en ny elbil av ett svenskt bilmärke kan lagra information och svårigheter att veta vart det hamnar.
– En del data lagras i bilen, annat skickas upp till en molntjänst som finns i en datahall någon helt annanstans. Hur mycket data som samlas in och vad som lagras var är inte så lätt att veta, säger Leif Nixon.
Samtidigt ser han att många företag och myndigheter har kommit längre.
– Försvarsmaktens och polisens bilar är tömda på den här formen av elektronik. De sparar inte data någonstans, säger han.
I videoklippet nedan hör du Magnus Roodla, gruppchef för grova brott i Östergötland berätta bland annat om hur data som lagras av bilar kan vara till hjälp i deras utredningar: