Bilen totalförstördes och en 31-årig man omkom. Foto: Per Svensson Borrud

Järnvägsövergången var en dödsfälla

Publicerad

Trots flera olyckstillbud och uppenbara brister i utformningen var inga åtgärder planerade för den obevakade järnvägsövergång utanför Falerum där dödsolyckan den 23 januari inträffade. Det visar Trafikverkets utredning.

Den omkomne 31-åringens bil träffades av tåget – som börjat bromsa – i 89 kilometer i timmen. Järnvägsspåret löper vid olycksplatsen parallellt med Uknavägen som mannen skulle köra ut på. Där fanns inte plats för bilen mellan spåret och vägen.

Dessutom var siktsträckan för kort, enligt gällande föreskrifter – 220 meter istället för 290 meter, vilket motsvarar åtta sekunders körtid för tåget.

SVT granskar järnvägen

”Den korta siktsträckan medgav dock ingen möjlighet att stoppa tåget, eller att tillräckligt minska hastigheten”, skriver man i utredningen.

Det tog 24 sekunder från det att inbromsningen påbörjades till att tåget till slut stannade 195 meter efter järnvägsövergången.

Signalerade förgäves

Utredningen konstaterar att bilen dröjde på spåret när mannen korsade det för att svänga ut på vägen och att tåget förgäves signalerade med tyfonen då det närmade sig.

Utredningen konstaterar i sin analys att ”tidsfönstret för att göra en undvikande manöver var mycket kort på grund av siktsträckan mot tåget och tågets hastighet” och att ”det är oklart om bilföraren hörde signalerna, det är osannolikt att så inte var fallet. En ljudsignalering från ett annalkande tåg, som är endast ett par hundra meter bort, är ett kraftigt ljud som borde hörts. Distraktion från andra ljudkällor eller synintryck kan eventuellt stört ut signalen”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet