Fotomontage Foto: Gotlandsbåten

KO drar Gotlandsbåten inför ARN

Uppdaterad
Publicerad

Gotlandsbåten AB, som skulle köra mellan Visby och Västervik, ställde i somras in alla turer. Men resenärerna fick inte den kompensation som de hade rätt till, enligt Konsumentombudsmannen (KO) som nu tar bolaget i örat.

Gotlandsbåtens VD, Lars Meijer, säger till SVT Östnytt att de inte hunnit titta på anmälan ännu. Anmälan har nått företagets jurister men inte ledningen i bolaget. I nästa vecka hoppas Lars Meijer kunna lämna en kommentar.

I vintras började bolaget sälja biljetter på linjen Västervik-Visby, totalt 40.000 stycken. Men Gotlandsbåten fick aldrig fram någon färja, varvid alla turer ställdes in. Bolaget erbjöd pengarna tillbaka.

Gotlandsbåten

Däremot fick de lurade passagerarna inte ersättning för fördyrade reskostnader och hotellnätter med mera, något som reglerna säger att de borde få, enligt KO.

Därför kommer KO nu att driva en grupptalan mot Gotlandsbåten i Allmänna reklamationsnämnden.

– Vi vill att ARN rekommenderar Gotlandsbåten att ersätta samliga drabbade resenärer för de skador som den inställda färjetrafiken orsakat dem, säger Cecilia Tisell ställföreträdande KO till SVT Smålandsnytt.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gotlandsbåten

Mer i ämnet