Gotlandsbåtens VD, Lars Meijer, säger till SVT Östnytt att de inte hunnit titta på anmälan ännu. Anmälan har nått företagets jurister men inte ledningen i bolaget. I nästa vecka hoppas Lars Meijer kunna lämna en kommentar.
I vintras började bolaget sälja biljetter på linjen Västervik-Visby, totalt 40.000 stycken. Men Gotlandsbåten fick aldrig fram någon färja, varvid alla turer ställdes in. Bolaget erbjöd pengarna tillbaka.
Däremot fick de lurade passagerarna inte ersättning för fördyrade reskostnader och hotellnätter med mera, något som reglerna säger att de borde få, enligt KO.
Därför kommer KO nu att driva en grupptalan mot Gotlandsbåten i Allmänna reklamationsnämnden.
– Vi vill att ARN rekommenderar Gotlandsbåten att ersätta samliga drabbade resenärer för de skador som den inställda färjetrafiken orsakat dem, säger Cecilia Tisell ställföreträdande KO till SVT Smålandsnytt.