Kommunslogans – Kommunerna med bäst och sämst slogans

Uppdaterad
Publicerad

Östnytt har kollat upp alla kommuners slogan och bedömt hur bra de är med hjälp av Martin Preis som håller på att skriva en bok om kommunslogans.

Se på videofilerna här intill för att få veta vad han tyckte.

Flera kommuner i vår del av landet satsar nu på att byta slogan.

Här nedan följer en lista på vilka slogans kommunerna använder nu, vilka som är på väg att byta och en del exempel på vilka slogans de haft tidigare:

GOTLAND

Kommunen gör nu en storsatsning på att lansera sig. Som ny slogan kommer man att satsa på något i stil med ”Det magiska Gotland”. Tidigare har man använt slogans som:

”Rosornas ö”, ”Navet i havet”, ”Alla tiders gotland”, ”Hansestaden”, ”En speciell plats”, ”Upptäckarlandet”, ”Gotland – 365 dagar om året”, ”Gotland – landet annorlunda” och ”Gotland – en speciell plats”.

SÖRMLAND

Strängnäs

Lanserade nyligen sin nya slogan:

”Strängnäs – dynamisk idyll”

Oxelösund

”Havsutiskt – framtidsutsikt”.

Kommunen använder sig också av andra ordpar som:

”Boplats – bryggplats” och ”Flygplats – båtplats”.

Tidigare har man använt:

”Porten mot havet” och ”Skärgårdsstaden”.

Trosa

”Den lilla kommunen med dom stora ambitionerna” och ”I Trosa kommun är allt möjligt”.

Den klassiska ”Världens ände” används inte så ofta längre.

Gnesta

”Gnesta – mindre men med större ideér”.

I dagarna har kommunen presenterat en ny slogan:

”Gnesta – för dig som vill växa i stadens lugn och landets puls”.

Vingåker

”En promille kan aldrig ha fel”

Nyköping

”Nyköping vid havet”.

Tidigare användes: ”Gästabudsstaden”, men en av nackdelarna med den var att den förknippades med död.

Eskilstuna

Eskilstuna anväder sig av tre ord, eftersom de inte vill ha en slogan:

Familjen, logistiken, och samverkan.

Katrineholm

”Sveriges lustgård” eller ”Den sköna lustgården”

Tidigare har kommunen lanserat sig som:

”Trädgårdsstaden, skolstaden, industristaden”, ”Katrineholm nästa” och

”En kommun i ett attraktivt läge mellan storstad och landsbygd”

Flen

Har ingen slogan men kommunledningen diskuterar om man bör skaffa en. Tidigare har man använt associationer till visan ”Violen från Flen”.

ÖSTERGÖTLAND

Linköping

”Linköping – där ideér blir verklighet”

Norrköping

Har ingen direkt slogan, men det nya marknadsbolaget heter Upplev Norrköping och försöker lansera kärnord som ”storstad”, ”mångfald”, ”vacker”, ”vatten” och ”folkligt”.

Söderköping

”Porten till Göta Kanal” och ”Medeltidsstaden vid Göta Kanal”

Söderköping håller på att ta fram en ny, eventuellt ska kommuninvånarna få komma med förslag i en slogantävling.

Valdemarsvik

”Valdemarsvik – skärgårdsidyllen” och ”Kustporten – Valdemarsvik i skärgårdsidyllen”

Tidigare använde kommunen ”Skärgårdsidyllen i östergyllen”

Åtvidaberg

”Åtvidaberg – läge för lycka”

Motala

”Motala – staden vid vattnet”.

Kommunen tar nu fram en ny slogan som ska presenteras i slutet av april och troligtvis innehålla ordet ”människor”, eftersom ingen annan kommun har det i sin slogan.

Boxholm

”Boxholm – ligger bra till” och ”Porten till sommenbygden”.

Kommunen ser nu över sin marknadsföring och diskuterar om man ska ändra slogan.

Mjölby

”Mjölby – kommunen där hjulen snurrar”.

Tidigare användes ”Mjölby nästa” som slogan.

Kinda

”Nära i Kinda”

Ydre

”Östergötlands höjdpunkt”

Finspång

Har ingen direkt slogan

Ödeshög

”Den lilla kommunen med de stora möjligheterna” och ”Rum för själen” som används med Vadstena i turistsammanhang.

Ödeshög tänker nu byta slogan till något i still med:

”Där du ser stjärnorna”.

Vadstena

”Ovanligt vackert vid Vättern” och ”Rum för själen” som används med Vadstena i turistsammanhang.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.