en ljuslykta i glas

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Snöbollen” lanserades 1974. Sedan dess har den sålts i miljontals exemplar. Foto: SVT/Patrik Widegren

Konstnären bakom ”Snöbollen” stämmer glaskoncern på 15 miljoner

Uppdaterad
Publicerad

Konstnären Ann Wolff, som bor i Visby, stämmer nu glaskoncernen Orrefors Kosta Boda på 15 miljoner kronor. Ann Wolff ligger bakom den berömda ljuslyktan ”Snöbollen”, och menar att hon gått miste om royalties.

”Snöbollen” lanserades 1974 och har sedan dess sålts i flera miljoner exemplar. Ann Wolff fick först ersättning för snöbollen i form av royalties på två procent.

Men enligt den stämningsansökan som lämnats in till Gotlands tingsrätt fick Wolff 1984, då tio år gått efter lanseringen, en skriftlig uppsägning av hennes rätt till royalties.

Kräver retroaktiv ersättning

Konstnären menar dock att det inte fanns någon tydlig tidsbegränsning för hur länge hon skulle få royalties i avtalet med Orrefors Kosta Boda från 1972.

Hon kräver nu retroaktiv ersättning samt att ”få fastställt att rätten till ersättning gäller så länge Snöbollen är i produktion och längst intill dess att 70 år har förflutit efter hennes död.”

I ett mail till SVT Nyheter Öst skriver Filip Trulsson, Chief commercial officer på Orrefors Kosta Boda:

”Vi kommenterar dock inte en pågående tvist utan förlitar oss på utfallet som sedermera avgörs i domstol. Det har som påpekats skett en lagändring. Men det framgår också uttryckligen av denna att den nya regeln bara gäller avtal som ingåtts 1 januari 2003 eller senare – varför den alltså inte kan tillämpas i det aktuella fallet. Vi ser ingen anledning till att därutöver kommentera detaljer i det specifika ärendet och har som tidigare framförts full respekt för Ann Wolffs insatser för Kosta Boda och generellt.”

I klippet ovan hör du Ann Wolff berätta om ”Snöbollen” och vad hon vill göra med pengarna om hon får rätt till ersättning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.