Per Johansson har kört sträckan många gånger och vet hur viktigt det är att köra sakta, betydligt långsammare än vad som är tillåtet. Men den 9 juni 2011 hjälpte inte ens det.
– Jag var på väg till Fagersta med en gasolvagn, hade väl kört några kilometer när det smällde till, säger Per Johansson.
Orsaken, vad var den?
– Jag kan inte se något annat än det att rälsen ligger otroligt dåligt där.
Samma sak konstaterar Trafikverket i sin utredning efter olyckan.
Utredaren åkte den aktuella sträckan, med exakt samma fordonskombination. Vid ett flertal tillfällen var stötar, slag och sidokrafter så höga att de befarade en ny urspårning.
”Resan var en obehaglig upplevelse”, skriver utredaren i rapporten.
”En olustig situation”
Per Johansson har hittat sina egna knep för att klara av att bemästra tåget på den trasiga banan.
– Det går inte att sitta ned, då ramlar man av stolen. Man får stå och fjädra med knäna, det har varit så illa att till och med brandsläckaren har lossnat när man åkt, säger han.
Trots att en mätning som gjordes i slutet av april, över en månad före olyckan påvisade ett 60-tal fel som överskred gränsvärdena tilläts trafiken fortgå.
– När det är farligt gods i lasten måste man ha marginaler, men här finns det inga marginaler, det är en olustig situation, säger Per Johansson.