Elinor Lindsten är rektor i Norrköpings kommun och ansvarig för nio avdelningar med 156 barn mellan ett och sex år. Hon tycker att den nya läroplanen är bra, men att delen om förskolans ansvar att ge barnen möjlighet att utveckla digital kompetens är svår.
– Jag har funderat på just den meningen och är inte klar över vad digital kompetens egentligen är. Vad är det för en ettåring och vad är det för en femåring?
Upp till ansvariga och personal
Enligt läroplanen ska digitala verktyg användas för att främja utveckling och lärande. Hur det ska gå till är upp till ansvariga och personal i förskolan.
På Elinor Lindstens avdelningar används digitala verktyg främst för dokumentation, till exempel paddor för att filma ett projekt som avdelningen gjort.
– Digitala verktyg är bara ett av flera verktyg i den pedagogiska verksamheten. Allt lärande bygger på relationer mellan människor. Det måste komma först. Det är i de fysiska mötena som lärandet sker bäst, säger hon.
Inte stillasittande enligt WHO
Att WHO rekommenderar att barn under två år inte ska hålla på med digitala medier stillasittande utan fokusera på lekande och inlärning som generellt är mer rörligt ser Elinor Lindsten inte som någon konflikt med den nya läroplanen.
– Eftersom våra minsta inte hanterar digitala plattformar själva, utan tillsammans med vuxna och i dokumentationssyfte, tycker jag att det är i linje med både WHO och läroplanen.