Orsaken till de många lastbilsolyckorna i snövädren blir sällan utredda. Men både polis och fack menar att stressade chaufförer är en viktigt faktor Foto: Pontus Stenberg

Lastbilsolycka oftast förarens fel

Uppdaterad
Publicerad

Nio av tio lastbilsolyckor beror helt eller delvis på den mänskliga faktorn.

Det handlar om ouppmärksamhet eller missbedömning av hastigheten, visar en studie från Volvo Lastvagnar som presenterats på Transportforum i Linköping.

Sällan berusade

Däremot orsakas olyckor mycket sällan av att förarna kör berusade. Endast 0,5 procent av de lastbilsförare som var inblandade i allvarliga trafikolyckor var alkoholpåverkade, mot 15-20 procent för personbilar.

Transportforum 2013

Många slarvar med bältet

Rapporten baseras på Volvos egna undersökningar samt data från svenska och europeiska myndigheter.

Tunga lastbilar är inblandade i 17 procent av alla dödsolyckor och i 7 procent av trafikolyckor som leder till skador.

Fortfarande slarvar många med bältet. Bland europeiska lastbilschaufförer har inte ens varannan bältet på. Av de förare som omkom i trafikolyckor var bara fem procent bältade.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Transportforum 2013

Mer i ämnet