Förra veckan presenterade Trafikverket ett dokument över vad som kan hända om utbyggnaden av höghastighetståg inte får tillräckligt med pengar. Den visade att både stationerna i Norrköping och Linköping skulle behöva placeras utanför städerna, något som SVT Nyheter Öst tidigare rapporterat om.
Nu meddelar Linköpings kommun att man kraftigt motsätter sig att stationen skulle placeras utanför staden.
– Det är väldigt viktigt att Linköpings nya station placeras centralt. Den planerade utvecklingen av Linköping bygger på det och har så gjort under många år. Tidigare ingångsvärden och överenskommelser mellan kommunen och staten måste fortsätta gälla, säger kommunstyrelsen ordförande Niklas Borg (M) i ett pressmeddelande.
Inne på samma spår
Även Socialdemokraterna i kommunen är inne på samma spår.
– Ostlänken frigör utrymme på befintliga spår, vilket kommer göra det möjligt att utöka pendeltågsavgångarna inom regionen. Den nya centrala stationen blir ett regionalt pendlingsnav där det ska vara lätt att byta trafikslag. Att skapa bra pendlingsmöjligheter inom regionen är oerhört viktigt för regionens framtid, säger kommunstyrelsens andre vice ordförande, Kristina Edlund (S).