Den så kallade Sverigeförhandlingen har gett förslag på hur en ny höghastighetsjärnväg ska byggas ut och betalas. Förslaget är att den ska finansieras med lån för att stå klar 2035. Den ska också klara hastigheter på 320 kilometer i timmen.
– Vi är jätteglada över beskedet, säger kommunalrådet Birgitta Rydhagen (MP).
– Det är ett positivt besked. Samtidigt är man ju orolig för vad fortsättningen kommer att bli i riksdag och regering, säger kommunalrådet Elias Aguirre (S).
Splittring i riksdagen
För i riksdagen råder oenighet om snabbjärnvägen. Moderaterna säger blankt nej till att låna de 230 miljarder kronor som krävs. Socialdemokraterna är splittrade.
– Det finns en risk att det faktiskt landar i 250 kilometer i timmen och en full utbyggnad först 2095. Det innebär att vi får fortsätta dras med en omodern infrastruktur och en missad chans till tillväxt, säger oppositionsrådet Muharrem Demirok (C).
”Även att vänta kostar”
I Linköping menar politikerna att det även kostar att vänta med en utbyggnad.
– Varje års fördröjning innebär förlorad tillväxt och folk som står och fryser på perronger för att tåg inte kommer i tid, säger Paul Lindvall (M).
Fram till beslutet tas kommer politikerna i Linköping att fortsätta trycka på sina riksdagsledamöter.
– Det är ju ganska talande att beskedet om byggande av infrastruktur i Stockholm kom med en gång från regeringen, medan det här ska dras i långbänk. Regering och hela riksdagen bör skämmas! dundrar Muharrem Demirok.
Om Sverigeförhandlingen
- Sverigeförhandlingen är en kommitté under Näringsdepartementet. Den tillsattes av den dåvarande alliansregeringen år 2014. Efter valet 2014 fortsatte uppdraget oförändrat
- Uppdraget är att ta fram förslag på finansiering och strategi för utbyggnad av höghastighetsjärnväg
- Sverigeförhandlingen ska också bland annat ta fram lösningar för spår och stationer i städerna och öka kollektivtrafiken
Källa: Sverigeförhandlingen