I forskningsprojektet samarbetar lärare på flera skolor med forskare på Linköpings universitet. Det man kommit fram till kan sammafattas med orden: Låt det ta tid! Ha inte bråttom!
Både lärare och elever behöver ta det lugnare. Lärarna och elever har filmats i klassrummet. Det visade sig att lärarna ofta gick för fort fram och att eleverna egentligen inte fick så mycket tid att tänka själva. Lärarna skulle också behöva mer tid att tänka på hur de undervisar.
– För att kunna utveckla undervisningen så behöver vi lärare som har möjlighet att få tänka och reflektera kring sin undervisning, säger universitetslektorn Margareta Engvall.
Nya metoder kan stöta på patrull
Samtidigt kan föreställningar om hur undervisningen ska se ut ställa till det om lärarna byter undervisningssätt.
– Det är svårt för barn och föräldrar för de vill ju gärna se att ”jaha, nu är det 4A-boken, och då ska alla vara klara med den vid en viss tid”, berättar läraren Rikard Karlsson.
Att faktiskt ta undervisningen i ett lugnare tempo och att , som lärare, inte prata så mycket har fått bra respons.
– Eleverna tycker om att prata. De tycker om att få vara delaktiga, avslutar läraren Sofia Modin.