En person kollar ner i skolböcker.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
En konsekvens av de sämre skolresultaten kan bli att introduktionsprogrammen blir större vilket är en utmaning för gymnasieskolan att möta upp. Foto: Henrik Montgomery/TT

Sämre skolresultat bland högstadietjejer i Linköping – kopplas till psykisk ohälsa

Uppdaterad
Publicerad

Skolresultaten för högstadieeleverna i årskurs 9 har försämrats jämfört med tidigare år. Och gruppen vars resultat har sjunkit mest är tjejerna.

– Det är väldigt ofredtillstillande, säger Robert Bredberg utbildningsdirektör på Linköpings kommun.

Försämringen gäller elever som ska få tillräckligt bra betyg för att komma in på gymnasiet. Generellt har det gått från 85,3 till 80,7 procent. Och det som sticker ut är att flickornas skolresultat har sjunkit mest, från 85,2 till 79 procent som blir gymnasiebehöriga.

– Vi kan konstatera att vi har försämrade resultat och vi har en särskilt stor dipp när det gäller tjejer från föregående läsår i årskurs nio.

Psykisk ohälsa

Utbildningsdirektören menar att det finns flera faktorer som har bidragit till försämringen, men hög frånvaro som kopplas till psykisk ohälsa är en avgörande orsak. Han nämner sociala mediers påverkan.

Nyligen kom nya rekommendationer från Folkhälsomyndigheten gällande minskad skärmtid – ligger det något där?

– Nu är inte rekommendationerna direkt riktade mot den pedagogiska verksamheten. Men det är naturligtvis något vi beaktar. Vi har gått från att alla skulle ha en laptop eller en iPad, men idag är det fokus på vad gör den här typen av utrustning nytta i undervisningen.

Mer om anledningarna bakom försämringen och hur kommunen jobbar med frågan finns i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.