Våtmarker ska påverkas mindre när ny järnväg byggs

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket undersöker just nu hur våtmarker påverkas av byggnation, ett underlag som de tidigare inte haft. Projektet började med Ostlänkens inverkan på närliggande miljö.

2021 beslutade Trafikverket om ett projekt som skulle undersöka hur deras byggen påverkar våtmarker ur ett klimatperspektiv. Myndigheten anser att det tidigare inte funnits en sådan forskning, i vad Jenny Grönesjö som är miljöspecialist på Trafikverket, menar är en komplex fråga – våtmarker.

– När man väljer en linje, särkilt en järnvägslinje kan man inte svänga hur mycket som helst. Så när man tittat på hela Ostlänkens dragning så har man försökt att minska miljöpåverkan i flera steg: val av linjer och val av korridorer, säger Jenny Grönesjö på Trafikverket.

Ostlänken

Ostlänken del av fallstudie

Ostlänken kom till en början att bli en del av projektets fallstudier. Men eftersom Trafikverket inte kommit tillräckligt långt med bygget av Ostlänken har våtmarksundersökningen i stället tittat närmare på data.

– Vi tar fram hydrologiska modeller för att se hur en järnväg påverkar våtmarker intill.

Forskare vid Stockholms universitet håller just nu på att utveckla ett verktyg som på sikt ska kunna visa på den förlust av ekosystemtjänster som väg och järnväg utsätter våtmarker för. Verktyget kommer att vara liknande det som Trafikverket idag använder för att se effekten av skogsavverkning.  

– Det är oundvikligt att man inte ska gå igenom eller påverka någon våtmark men vi har försökt att hitta den linje med minst miljöpåverkan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ostlänken

Mer i ämnet