2021 beslutade Trafikverket om ett projekt som skulle undersöka hur deras byggen påverkar våtmarker ur ett klimatperspektiv. Myndigheten anser att det tidigare inte funnits en sådan forskning, i vad Jenny Grönesjö som är miljöspecialist på Trafikverket, menar är en komplex fråga – våtmarker.
– När man väljer en linje, särkilt en järnvägslinje kan man inte svänga hur mycket som helst. Så när man tittat på hela Ostlänkens dragning så har man försökt att minska miljöpåverkan i flera steg: val av linjer och val av korridorer, säger Jenny Grönesjö på Trafikverket.
Ostlänken del av fallstudie
Ostlänken kom till en början att bli en del av projektets fallstudier. Men eftersom Trafikverket inte kommit tillräckligt långt med bygget av Ostlänken har våtmarksundersökningen i stället tittat närmare på data.
– Vi tar fram hydrologiska modeller för att se hur en järnväg påverkar våtmarker intill.
Forskare vid Stockholms universitet håller just nu på att utveckla ett verktyg som på sikt ska kunna visa på den förlust av ekosystemtjänster som väg och järnväg utsätter våtmarker för. Verktyget kommer att vara liknande det som Trafikverket idag använder för att se effekten av skogsavverkning.
– Det är oundvikligt att man inte ska gå igenom eller påverka någon våtmark men vi har försökt att hitta den linje med minst miljöpåverkan.