– När man tänker på programmering associerar vi gärna till teknik och stillasittande. Men den här övningen visar vi att det också handlar om att skapa instruktioner som kräver både struktur och kreativitet, säger Torbjörn Hildemark, lärare på Ektorpsruingen.
Detta är ett del av ett EU-projekt och pågår under tre år.
Det är fem olika utbildningskontor som deltar och utbildningskontoret i Norrköping koordinerar projektet. Att det blev just dans är ingen tillfällighet säger den internationella projektsamordnaren Katarina Sperling till SVT Nyheter Öst.
– Vi arbetar inkluderande och att det är just programmering av dansalgoritmer beror på att dans är någonting som alla kan tycka är roligt, genom olika ingångar, säger hon.
Gemensamt uppdrag
Begreppet Learnathon, handlar om ett gemensamt uppdrag, som utförs under samma period. Elever från Ektorpsskolan ska tillsammans med elever från partnerskolorna tolka varandras instruktioner och på så vis lära sig av varandra.
– Internationalisering bidrar till innovation och metodutveckling, stärker språkkunskaper och bygger nätverk, säger Katarina Sperling, internationell projektsamordnare på utbildningskontoret.
Projektet är en del i att programmering och digital kompetens till hösten kommer att finnas med i den svenska läroplanen i grundskolan.
– Vi hoppas på att skolorna ska ha kommit längre i arbetet med hur man kan undervisa små barn i dataprogrammering.