I dag finns här ingen industriverksamhet kvar. Ändå är det flera som vill kunna vila ögonen på Motala Lokverkstad även i framtiden. Men om inget görs kommer byggnaden att riva sig själv.
”Kunde inte se mig mätt”
Därför har länsantikvarien dragit igång en inventering av verkstaden, för att se om den är värd att rustas upp och skyddas och bli ett så kallat byggnadsminne.
– Jag glömmer aldrig första gången som jag var inne i den här hallen. Jag fraperades av de fantastiska takstolskonstruktionerna och kunde inte se mig mätt på dem. Det var 25 år sedan, säger industri- och teknikhistorikern Bengt Spade som deltar i inventeringen.
I sitt arbete har han sett sett många industribyggnader, men den gamla verkstan i Motala säger han har något speciellt.
– Det är den mäktigaste industrihall jag sett.
Känna in byggnadens själ
Inventeringen går ut på att fota och skriva ner vad som utmärker Motala verkstad.
– Vi ska fastställa dess historia och betydelse. Inte bara för Motala utan för det svenska verkstadslivet och verkstadstekniken. Det handlar också om att känna in byggnadens själ.
Spade och hans kollegors dokumentation ska sammanställas i en rapport. Den kommer sedan att ligga till grund för länsstyrelsens beslut, om verkstaden ska byggnadsminnesförklaras eller inte.
– Motala kommun äger byggnaden så de måste också godkänna, säger Bengt Spade.
Staten borde betala
SVT Nyheter Öst har tidigare rapporterat om lokverkstans akuta renoveringsbehov. Men renoveringen som krävs skulle kosta kommunen 60 miljoner kronor. Pengar som det är hård konkurrens om.
En byggnadsminnesförklaring skulle däremot kunna göra det lättare att få pengar från annat håll. Bland annat från länsstyrelsen.
– Att bevara lokverkstan är egentligen av riksintresse och då är det inte helt rätt att en enskild kommun ska behöva betala. Enligt mig borde även staten gå in, säger Bengt Spade.