Psykologen och gotlänningen Rickard Östergren har under fyra års tid forskat om varför barn får inlärningssvårigheter i matematik.
Hans avhandling vid Linköpings universitet visar att dyskalkyli troligtvis beror på flera olika störningar eller svårigheter samtidigt.
Det kan handla om svårigheter med grundläggande siffer- eller antalsuppfattning, som mer generella svårigheter med arbetsminnet.
– Jag hoppas att man kan gå vidare med de fynd och idéer som finns här. Gå vidare med teorier och fortsätta se hur man kan tänka kring undervisning, säger han till Östnytt.
Anpassa undervisning
En ökad förståelse för dyskalkyli uppges vara viktig för att bland annat kunna utforma undervisning på rätt sätt.
– Det kan tjäna till att man som lärare är medveten om att det finns, så att man till exempel inte tror att tror att barnet är lat.
Östergrens avhandling bygger på studier av barn mellan 6-13 år. Han menar att man ska vara försiktig med att kategorisera barn för tidigt.
Individuellt stöd
– Jag skulle rekommendera att man tidigast i tvåan-trean skulle börja prata om en inlärningsproblematik.
Stödet behöver sedan utformas individuellt för varje elev.
Mellan tre och sex procent av alla barn beräknas ha medfödda inlärningssvårigheter i matematik.
Varför är det här området så dåligt utforskat?
– Man kan spekulera i att läs- och skriv har man med sig som basfärdigheter i skolan. Matematiken har inte haft samma ställning, säger Rickard Östergren.