De allvarliga olyckorna med dödlig utgång för blåljuspersonal på väg till, vid eller efter trafikolyckor, ska nollställas. Det vill Trafikverket, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, och Brandskyddsföreningen åstadkomma med en ny vägledning för hur räddningspersonal bör arbeta vid sådana situationer.
– Vi inom branschen behöver ta ett gemensamt ansvar för att skapa en säkrare arbetsmiljö för blåljuspersonal, bärgare och våra entreprenörer. Vi på Trafikverket har en nollvision som betyder att ingen ska skadas allvarligt eller dö i trafiken, säger Stefan Björkqvist, chef för Nationell Operativ Ledning på Trafikverket, i ett pressmeddelande.
Saknas tydliga regelverk
Erfarenhet från tidigare händelser, redan befintlig kunskap och ny sådan ligger till grund för vägledningen. Den i sin tur består av rekommendationer för bland annat hur olycksplatser bör spärras av och hur man kör säkert till och från platsen.
Brandskyddsföreningen menar att det saknas tydliga regelverk för att räddningstjänsten och andra aktörer ska kunna arbeta säkert på vägarna vid olyckor. Dessutom menar de att många räddningstjänster har tagit fram egna, både bra och mindre bra, rutiner för att arbeta säkert. Därför är de glada och stolta över att vara en del av den grupp som tagit fram den nya vägledningen.
– Vi värdesätter tydlighet och enhetlighet och tror och hoppas på att detta kommer att hjälpa räddningstjänsterna och samverkande aktörer att utföra ett ännu säkrare arbete på vägarna, säger Jesper Boqvist, operativ chef för Restvärderäddning.
Blir egen utbildning
Det är inte bara räddningspersonalen som gynnas av den nya vägledningen. Den väntas även bidra med ökad säkerhet för Trafikverkets personal, andra parter som arbetar med trafikolyckor och andra trafikanter.
Vägledningen kommer nu dels att omvandlas till en utbildning för räddningspersonal och dels implementeras i MSB:s och Brandskyddsföreningens övriga utbildningar. Den egna utbildningen kommer att presenteras under det kommande året.