De tekniska felen på järnvägen fortsätter att påverka resenärerna, med förseningar. Felen i signalanläggningen har ökat dramatiskt de senaste fem åren.
Per Corshammar har ett förflutet på dåvarande Banverket. Numera arbetar han som konsult inom flera olika järnvägsprojekt i världen.
– Vi jobbar baklänges. Det blir bara sämre och sämre med järnvägen tyvärr, och så ska vi naturligtvis inte ha det. Vi måste kunna komma till och från jobbet, säger järnvägsexperten Per Corshammar.
Trafikverket: Det beror på vädret
Enligt Trafikverket är anledningen till de ökande signalfelen väderrelaterat. Felen beror på åska, hävdar Trafikverket.
– Det är inte acceptabelt att vi har det så här och jag har full förståelse för att man reagerar på förseningarna. Det som hände förra året var att vi hade extremt mycket blixtnedslag, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
Enligt SMHI var det fler åskdagar 2012, 2013 och 2014, då antalet förseningstimmar var lägre. Att de ökade signalfelen skulle bero på åskväder tror inte järnvägsexperten Per Corshammar. Han menar att bristande underhåll är orsaken.
– Sverige har ju Europas tredje sämsta punktlighet, så vi tillhör det absoluta bottenskiktet och det tycker inte jag att Sverige är förtjänt av, säger Per Corshammar.
”Har en förhoppning om att det ska bli bättre”
Trots utvecklingen ser Trafikverket ljust på framtiden.
– Vi har en förhoppning om att det här ska bli bättre, men det kommer att ta tid. Vi ser ljuset i tunneln, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
– Jag håller inte med om det. Det är tvärsvart i den här tunneln. Trafikverket måste ändra sin organisation så att man kan utföra underhåll på ett professionellt sätt. Mer teknik och mindre administration, säger järnvägsexperten Per Corshammar.
LÄS MER: 10.000 timmar i förseningar – på ett år: ”Jag väljer bort tåget”
LÄS MER: Vad är ett signalfel – egentligen?
Förseningar i timmar på grund av signalfel
2012 7 327
2013 7 810
2014 9 741
2015 8 240
2016 10 044
2017 5 432 tom juli 2017
källa: Trafikverket