För två år sedan kom Maher Hamoush till Sverige från Syrien. När tandproblemen uppstod sökte han sig till en tandläkare om talade samma språk som han själv för att kunna kommunicera ordentligt – Tandkliniken 24 Karat i Sävsjö. Maher hade ingen aning om vad för konsekvenser det skulle komma att resultera i.
– Jag litade på att en tandläkare med legitimation i Sverige skulle hjälpa mig, berättar Maher Hamoush.
Men istället för att hjälpa Maher med sin problematiska tand började tandläkaren hitta ”fler fel”. Idag är nästan alla Mahers kindtänder borta, och han kan inte äta annat än soppa. Han har dessutom fått en räkning på över 15 000 kronor för sina behandlingar hos kliniken.
”Mår inte bra alls”
– Jag mår inte alls bra. Jag lever med ständig smärta i munnen, det gör så ont att det är svårt att beskriva. Detta är en katastrof! Jag vill inte ha några pengar, jag vill bara ha tillbaka mina tänder så att jag kan äta igen, säger han.
Flera patienter drabbade – IVO gjorde inspektion
Dessvärre är Maher inte ensam om att ha blivit illa behandlad av 24Karat Tandklinik. Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har under en kort tid fått in sju stycken anmälningar, alla gällande kliniken i Sävsjö. IVO bestämde sig därför för att göra en oanmäld inspektion av kliniken, vilken resulterade i omedelbar nedläggning.
– Vi såg stora brister i hygien och kompetensen hos verksamhetschefen. Det var så pass allvarligt att vi fattade ett beslut om ett omedelbart förbud, och det händer mycket sällan, säger Mats Vendelius, IVO Inspektör.
Höga fakturor
Flera av klinikens patienter har liksom Maher, fått höga fakturor efter sina behanlingar. Många av de drabbade misstänker att det rör sig om bluff-fakturor.
Vd:n för 24 Karat Tandklinik, Mohanad Asalya, ville inte ta något ansvar för vare sig okompetenta tandläkare eller bluff-fakturor, när SVT Nyheter Jönköping kontaktade honom.
– Det är inte mitt fel om Socialstyrelsen godkänner tandläkare som inte kan något, säger vd Mohanad Asalya.
Mer om detta i tisdagens sändningar.