IVO gjorde den 25 januari en oanmäld inspektion på tandläkarmottagningen. I samband med inspektionen upptäckte tillsynsmyndigheten bland annat allvarliga brister i hygienen på mottagningen.
”Personalrummet var kraftigt nedsmutsat med risk för kontaminering av den tandvårdsutrustning som också fanns i detta rum”, skriver IVO i beslutet.
Inspektörerna konstaterade också att tandvårdsinstrument förvarades på ett skrivbord i behandlingsrummet.
”Tangentbordet var inte rengjort och på bänkskivan fanns intorkade partiklar på en mycket smutsig yta”, står det i beslutet.
Sterilisering i soputrymme
IVO skriver också att tandvårdsinstrumenten steriliserades i ett rum som även användes som städförråd och soputrymme.
Vidare konstaterar tillsynsmyndigheten att verksamhetschefen saknar utbildning inom tandvårdsområdet och därför ”inte har tillräcklig kompetens och erfarenhet att bestämma över diagnostik eller vård och behandling av enskilda patienter”.
Tandläkarmottagningen har inte heller upprättat någon patientsäkerhetsberättelse sedan mottagningen öppnade i oktober 2015, vilket är ett krav.
Möblerade om
Mohanad Asalya, vd för 24 Karat, uppger för SVT Nyheter Jönköping att de höll på att möblera om på mottagningen när IVO genomförde tillsynen, något som de enligt honom hade börjat med två dagar innan.
– Det skedde under en period där vi inte förberett kliniken för att ta emot patienter. Beslutet är helt felaktigt enligt mig och kommer att överklagas, säger han.
Menar du att smutsen IVO hittade kom dit på två dagar?
– Det var inte förberett att ta emot patienter och det satt ingen patient i stolen när de var där, säger Mohanad Asalya.
Han förnekar också att sterilisering vanligtvis sker i soputrymmet och menar att personen som IVO pratade med vid besöket inte är verksamhetschef utan receptionist och därför inte kunde svara på deras frågor.
”Tandläkarnas ansvar”
Mohanad Asalya har inte själv någon tandläkarutbildning och menar att det är tandläkarna som ska se till att hygienen upprätthålls i lokalen och att patientsäkerheten blir uppfylld.
– Det är tandläkarnas ansvar och inte de som jobbar i receptionen. Vid det här tillfället var ingen tandläkare där, säger han.
Men vilket ansvar har du som ägare?
– Vi brukar vara där och säga till.