Nästa år påbörjas upphandlingen av Ostlänken – ett miljardprojekt som kommer att sysselsätta tusentals personer. Men från fackligt håll är man orolig för att Trafikverket kommer att pressa priserna med dåliga arbetsvillkor och olyckor som följd.
– Trafikverket har haft en alltför ensidig fokusering på lägsta pris, anser Janne Rudén, ordförande för Seko.
Måste ställa krav
Trafikverket måste ställa sociala krav vid upphandlingen av Ostlänken. Det menar fackförbunden Byggnads och Seko som tillsammans med tankesmedjan Arena Idé idag anordnade en konferens i Norrköping.
Tankesmedjan har låtit en frilansjournalist granska andra liknande större projekt som Trafikverket upphandlat. t ex Citytunneln i Malmö och Citybanan i Stockholm.
Jämför med tidigare satsningar
I den rapporten konstateras att Trafikverkets tidigare upphandlingar kantats av utländska huvudentreprenörer, oseriösa underentreprenörer och bemanninsgföretag med dåliga arbetsvillkor där den fackliga insynen varit begränsad. Priserna har pressats så hårt att säkerheten blivit lidande, och det här får inte upprepas, menar Janne Rudén, Sekos ordförande.
– Man har överutnyttjat arbetskraft som kommer från andra länder i Europa. Vår upplevelse av Trafikverket är att man haft en ensidig fokusering på lägsta pris, att sänka trösklar och få in fler utländska företag.