Spelet Trashbots som företaget har utvecklat går ut på att man skickar en liten robot runt världen för att plocka skräp. Hur mycket skräp som finns att plocka baseras på faktisk statistik för respektive land.
”Alla aktörer har ett stort ansvar”
Den som spelar ska alltså lära sig något samtidigt som den spelar. Företaget lovar också att skänka pengar till välgörande ändamål när spelarna klarar nya nivåer. Men något försäljningsknep är det inte, menar VD, Oskar Forsgren, när han medverkar vid ett seminarium i Almedalen.
– Alla aktörer har ett stort ansvar för hur världen utvecklas och med vår kunskap har vi en jättestor möjlighet att göra något väldigt bra.
Hur det ska gå till kan du höra i klippet ovan.
Målet: hälften av pengarna ska skänkas
Vilka organisationer som ska få pengar är ännu inte klart. Inte heller hur mycket av inkomsterna som ska skänkas.
– Vår målbild var hälften, men det får inte gå back så vi måste först inventera våra kostnader, säger Oskar Forsgren.
Tanken att förena nytta och underhållning är Oskar Forsgren inte ensam om. Med på scenen i Almedalen var även SMHI som visade upp ett spel som lanseras i höst. Där får gymnasieungdomar ta tag i klimatfrågorna på ett mycket handfast sätt.