M/S Diana vid kaj i Norsholm där hon tvingas vända på grund av de låga vattennivåerna i Göta kanal. Foto: Penelope Magounakis/SVT

Rekordlåga vattennivåer stoppar kanalbåtarna

Uppdaterad
Publicerad

De låga vattennivåerna tvingar M/S Diana att ligga kvar vid kaj i Norsholm östra Roxen.

– Det är för torrt och därför kommer vi inte längre, säger M/S Dianas kapten Per Skårstedt.

Det är Göta kanals sträckning mellan Norsholm i Roxen och Mem vid Östersjön som inte längre är farbar för Strömma kanalbolags tre klassiska kanalbåtar, M/S Diana, M/S Juno och M/S Wilhelm Tham. Däremot finns det gott om vatten åt andra hållet mot Göteborg men för passagerarna blir det en rumphuggen resa:

– Våra passagerare satte vi av i Stegeborg. De får övernatta på hotell  och göra bussutflykter istället. Vår guide och ytterligare en besättningsmedlem är med. Det är ju väldigt tråkigt för oss. Det är ju en sån fantastisk resa annars, att få åka båt hela vägen från Göteborg till Stockholm under sex dagar, säger M/S Dianas kapten Per Skårstedt.

LÄS MER: Ingen prognos för när båtarna kan börja gå

Har du varit med om att det har varit såhär låga vattennivåer tidigare?

– Inte så extremt grunt, det har jag inte varit med om, säger han.

Kanalbolaget beklagar de låga vattennivåerna

AB Göta kanal, som förvaltar kanalen beklagar att fartygen inte kommer vidare:

– Vi beklagar verkligen detta, säger kanaldirektör Roger Altsäter.

– Vi har nogsamt följt Vätterns och Roxens vattennivåer, som är stabila men i Asplången har vattennivån sjunkit så lågt att vattnet inte räcker till för att lyfta de stora kanalbåtarna över slusströskeln i Hulta. Men jag vill poängtera att det här bara gäller de stora kanalbåtarna. Vi garanterar en lägsta vattennivå på 2,60 meter mot 2,82 meter i vanliga fall.

De stora kanalfartygen går till och med djupare, så djupt som 2,90 meter, och enligt Roger Altsäter är det inga problem vid normala vattennivåer.

”Inga andra båtar har problem”

– Det är viktigt att notera att inga andra båtar har problem att ta sig fram i kanalen, vill han påpeka.

AB Göta kanal har tidigare vidtagit åtgärder för att trygga kanaltrafiken. I Motala drog man om sträckningen i våras för att farleden skulle vara tillräckligt djupt. Och man har skickat ner dykare för att rensa bort större stenar och andra föremål från botten där det har grundar upp.

– På lång sikt kan vi få bekymmer både med höga vattenflöden och med torka och vi diskuterar vilka åtgärder som vi kan vidta. Det kan vara alltifrån att bygga om slussarna till att använda pumpar för att få in vatten i kanalen, men där är vi inte ännu, säger han.

MISSA INTE: Ladda ner SVT:s app för mer lokala nyheter

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.