Säkerhet på stationer granskas

Uppdaterad
Publicerad

Efter flera allvarliga olyckor och brister i säkerheten ser Trafikverket nu över flera av sina stationer och anläggningar. Bland annat ska säkerheten förbättras på åtta stora bangårdar.

– Vi har ett stort projekt i gång där vi arbetar med att förbättra säkerheten av åtta bangårdar som hanterar farligt gods. Vi kommer att sätta upp stängsel, övervakningskameror och larm, säger Sten Vickberg, säkerhetschef för underhåll på Trafikverket.

De stationer som berörs är bland annat bangårdar i Malmö, Helsingborg, Trelleborg, Gävle och Hallsberg, Göteborg och Borlänge. Till hösten ska flera andra bangårdar utredas – däribland Norrköpings.

Arbetet ska pågå i två år och kosta sammanlagt 58 miljoner kronor.

– Säkerheten har varit eftersatt så vi har börjat arbeta med att identifiera riskområden. Samtidigt finns det väldigt många banområden, stationer och uppställningsplatser så det kommer att ta tid, säger Vickberg.

Klätterolyckor

I en rapport som kom i fjol om elolyckor på järnväg konstaterar Elsäkerhetsverket att antalet omkomna i olyckor har ökat under en tioårsperiod. Främst rör det sig om så kallade klätterolyckor, där personer olovligen tar sig in på spåren. Skyddsåtgärder som stängsel, övervakningskameror eller rörelsedetektorer skulle kunna förhindra incidenter, skriver verket i rapporten.

– Det finns saker som behöver åtgärdas. Det går att minska antalet olyckor, men det innebär också stora, långsiktiga projekt. Ska man byta ut vagnar eller bygga om stationer kan det ta flera år, säger Klas-Göran Sundvall, teknisk expert på Elsäkerhetsverket.

”Farlig miljö”

Natten till onsdagen skadades två 19-åriga män allvarligt sedan de klättrat upp på taket till ett tåg vid Resecentrum i Norrköping nära en strömförande elledning.

Enligt Vickberg måste kommunerna bli bättre på att informera i bland annat skolor.

– Vi behöver mixa de fysiska skydden med information. Attityden måste förbättras, det är en väldigt, väldigt farlig miljö där man inte ska vistas alls, säger Sten Vickberg.

Flera svåra olyckor

2012: Två 19-åriga män skadas svårt efter att ha klättrat upp på taket till ett tåg i Norrköping och kommit nära en strömförande elledning.

2010: En 17-årig flicka omkommer i en olycka på bangården i Ånge. Hon har försökt klättra över en järnvägsvagn och då kommit för nära en kontaktledning.

2007: En 15-årig pojke brännskadas svårt efter att ha tagit sig upp på ett tåg i Kalmar.

2006: En 22-årig man omkommer sedan han klättrat upp på en järnvägsvagn på centralstationen i Karlstad.

2005: Två pojkar i 17-18-årsåldern får 16 000 volt genom kroppen vid en olycka på en bangård för tågvagnar på Hisingen i Göteborg. En av pojkarna dör och den andre pojken blir svårt skadad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.