Redan 2003 upptäcktes det att halterna av partiklar i en starkt trafikerad korsning i Visby var för höga. Det handlar om det som kallas PM10 och partiklarna är 0,01 millimeter stora och osynliga för ögat.
Sedan 2013 mäts halterna vid korsningen och gränsvärdena har överskridits upprepade gånger. 2015 gav Naturvårdsverket och länsstyrelsen därför i uppdrag till Region Gotland att ta fram en åtgärdsplan.
Ska byta ut beläggning
I planen, som nu är färdig, föreslås bland annat ny, mer hållbar, vägbeläggning och att man byter ut kalkmaterialet vid halkbekämpning till granitkross.
– Successivt så byter vi ut vägbeläggningen, själva slitskiktet, men det är inget man gör allt på en gång, det kostar oerhörda pengar, säger Eva Ahlin (C), ordförande för Miljö- och byggnämnden, Region Gotland.
Gotland är tillsammans med Uppsala de enda kommunerna som överskrider miljökvalitetsnormen för partiklar.
Beror på kalk
Enligt de analyser som gjorts så består partiklarna till stor del av kalk. Detta beror troligtvis på att kalk finns vägbeläggningen och i det kalkgrus som används vid halt väglag. Halterna av skadliga partiklar blir som högst på våren då vädret blir torrare och väggruset fortfarande ligger kvar. Därför ska man också bli bättre på att sopa upp gruset efter vintern.
De lösningar som nu föreslås i åtgärdsplanen kommer att kosta Region Gotland två miljoner kronor om året, samt en engångskostnad på cirka 780 000 kronor.
– Jag tror att det här är rätt åtgärder. Har vi flyt kommer det här att räcka. Men vi måste mäta och utvärdera efterhand för vi ska inte göra åtgärder som kostar mycket pengar som inte har effekt, säger Eva Ahlin.
Planen tas upp för godkännande vid regionfullmäktiges sammanträde på måndag.