Magdalena Karlsson är utbildningsråd på Skolverket och har varit med och tagit fram den nya läroplanen. Hon säger att den är en ram som förskolorna ska fylla.
– Vad som är adekvat digital kompetens för en ettåring och en femåring är ingen idé att slå fast i läroplanen. Läroplanens ram ska vara långsiktigt hållbar och det enda vi vet är att digital kompetens snabbt förändras, säger Magdalena Karlsson.
”Behöver inte innebära mer stillasittande”
Världshälsoorganisationen, WHO:s rekommendation är att barn under två år inte stillasittande ska använda digitala plattformar utan ägna sig åt lek och inlärning som generellt är mer rörlig, är Magdalena Karlsson kritisk till.
– Det är en felaktig slutsats. Att använda digitala verktyg behöver inte innebära mer stillasittande. Barnen kan exempelvis ta med sig digitala kameror ut i skogen och filma. Läroplanen har också ett stycke som trycker på vikten av rörligt lek och lärande, säger hon.
I linje med andra nordiska länder
Att barn i förskolan ska få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens låg i det regeringsdirektiv som Skolverket fick när den nya läroplanen skulle utformas.
– Det ligger i linje med andra nordiska länder, säger Magdalena Karlsson.
Skolverket om digitala verktyg i förskolan
”Att digitala verktyg tar plats i förskolan betyder inte att något annat ska tas bort. Digitala och andra verktyg behöver finnas sida vid sida och det är personalen i förskolan som avgör vad som passar att använda vid olika tillfällen. Det kan till exempel vara lämpligt att använda digitala verktyg i en undervisningssituation där man undersöker något i skogen.”
”På fritiden använder många barn digital teknik främst för att ta del av det andra har producerat, som film och spel. Men digitalisering i förskolan handlar inte om att barnen ska sitta mer framför skärmar, utan istället kan förskolan medvetet göra skillnad genom att använda sig av ett varierat utbud av aktiviteter.”
Här kan du läsa mer om digital kompetens och digitala verktyg i förskolan.