I februari invigdes kontrollcentralen i Sundsvall. Härifrån styr flygledarna trafiken på Sundsvall flygplats, men också i Örnsköldsvik drygt femton mil bort. Målet är att Linköpings flygplats, 57 mil bort, ska anslutas innan sista juni i år.
– Det är ett helt annat arbete. Jag började som flygledare -78 och sedan dess har det skett otroligt mycket, säger flygledaren Stefan Karlsson om förändringen av sin yrkesroll.
Visas på skärmar
I Linköping finns all teknik redan på plats. 18 robotkameror ska ge flygledarna i Sundsvall en 360 graders vy över flygplatsen. Bilderna visas på högupplösa skärmar.
Allt som återstår nu är Transportstyrelsens klartecken. Men hur lång tid det kan ta är osäkert. Just nu väntar myndigheten på att Luftfartsverket ska komplettera sin ansökan.
De flygledare i Linköping som berörs har antingen flyttat med till Sundsvall eller fått andra jobb.
Det är Saab som har tagit fram fjärrstyrningssystemet i samarbete med statliga Luftfartsverket. Och det finns stora visioner för hur det ska kunna användas i framtiden.
– Ja, ambitionen är att kunna erbjuda den här tekniska lösningen till samtliga privata och kommunala torn i Sverige, säger Erik Bäckman som är enhetschef på Luftfartsverket.
”Minst lika säkert”
Hittills har verksamheten löpt på utan allvarliga incidenter. Det var bara i somras som flygplatsen i Örnsköldsvik fick stängas en tid på grund av en avgrävd kabel. Men Luftfartsverket försäkrar att det finns beredskap och planer för alla typer av händelser.
– Det är minst lika säkert, om inte säkrare, än ett vanligt flygledartorn, säger Erik Bäckman.