– Jag är glada att man faktiskt tittar vidare och det är en brist att man inte tidigare tittat på den här typen av akvedukt, säger kommunalrådet Mattias Ravander (S).
Trafikverket är nu intresserad av att leda trafiken under Göta Kanal i stället för över kanalen via en bro som tidigare varit aktuellt – och som man nu menar inte skulle ha löst problemen med broöppning och bilköer.
– Det här är så pass mycket bättre för Söderköping att ett år hit eller dit spelar ingen roll, säger Mattias Ravander.
Om trafikverket väljer att gå vidare och bygga en akvedukt, innebär det att ombyggnadsplanerna för E22 skjuts på i ytterligare ett halvår. Projektet, som redan är försenat, planeras vara färdigt för trafik 2020.
Söderköping har för mycket genomfartstrafik på sommaren och har länge sökt en lösning på hur vägen E22 ska ta sig förbi Göta kanal. Trafikverket har tidigare fattat beslut om att bygga en större öppningsbar bro. En tunnel ansågs för dyrt i utredningen 2002, men nu ska alltså en noggrannare utredning av en akvedukt göras.
Första etappen i utredningen är klar och nu ska Trafikverket titta på eventuella problem som en akvedukt i sig själv kan orsaka.
Ett formellt beslut kommer att fattas i oktober när den utredningen beräknas vara klar.