– Vi har hittills i år en snittid på 40 sekunder och det är alldeles för långt.
Larmcentralen i Norrköping är en av 15 i landet. Hög personalomsättning, sjukfrånvaro under pandemin samt långa svarstider är bekymmer här liksom i övriga Sverige.
– Det är klart att det här ger en stor belastning på medarbetarna, som trots detta gör ett fantastiskt arbete.
33 procent är inte nödsamtal
När vi pratade med chefen i Norrköping, Christian Larsson, i fjol beskrev han även att det var svårt att förutse när det skulle bli många inkommande samtal till 112. Det problemet är mer balanserat idag enligt Staffan Ekengren.
Däremot är fortfarande cirka en tredjedel av alla samtal sådana som inte borde ringts till 112 överhuvudtaget.
– Vi uppmanar alla att använda nödnumret när liv, egendom eller hälsa står på spel. En del av samtalen som inte borde komma till oss handlar om passansökningar, sjukvårdsrådgivning eller till och med någon som vill ha skjuts hem från krogen med ambulans.
Mer om hur de försöker komma till rätta med problemen i videon ovan.