Spansk koncern deltar i bygget av Kardonbanan

Uppdaterad
Publicerad

Nu är det klart vem som delvis ska bygga godsjärnvägen Kardonbanan. Det blir den spanska entreprenören Rover Alisca, uppger projekt Ostlänken via sitt twitterkonto.

– Det blev klart idag, säger Johan Tjerning som är kommunikationsansvarig vid projekt Ostlänken på Trafikverket. Han tillägger att konkurrenter nu har 10 dagar på sig att komma med eventuella överklaganden.

Det är jobbet kring markarbetet som den spanska entreprenören ska utföra.

”Ska utföra markarbetet”

– Det handlar om en del av bygget, det är inte hela bygget utan det som är kopplat till markarbetet, säger Johan Tjerning.

Planen är att arbetet skall sättas igång under sen höst, under november månad.

Det spanska entreprenören har deltagit i flera stora järnvägsprojekt i världen.

– Vi har ställt krav på att de har en god omsättning samt att de har genomfört minst ett liknande projekt tidigare. Så har vi fått intygat detta genom beställaren, sen handlar det ju också om lägstapris, säger Johan Sundin, som är inköpsansvarig på projekt Ostlänken.

Vem som kommer att utföra själva järnvägsarbetet är ännu inte klart.

– Det är en separat upphandling, säger Johan Sundin.

Kostar flera hundra miljoner

– Anbudssumman för trafikverkets del är 168 miljoner och för Norrköpings kommun 96 miljoner, det är separata affärer och har olika kontrakt, säger Johan Sundin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.