Därifrån lyfter de plan som sköter Försvarsmaktens luftburna radar- och signalspaning. Skvadronen har beredskap i stort sett alla årets dagar och ska kunna vara i luften med kort varsel.
– Vi är vad man kallar ett ständigt insatt förband. Det är en hemlig verksamhet och det behöver den vara, säger överstelöjtnant Pierre Ziherl, ny chef sedan årsskiftet för Specialflygskvadronen.
Unika spaningsförmågor
Sommaren 2022 beställde Försvarsmakten två GlobalEye från Saab som nya radarspanings- och ledningsflygplan. De får beteckningen S106 och ska ersätta S100D/ASC890 som är i tjänst nu.
GlobalEye har beskrivits som en ”game changer” av den förre flygvapenchefen Carl-Johan Edström och andra liknar den vid ”en superkraft”.
Systemet kan hantera enorma mängder information och har i dagsläget ingen motsvarighet i världen.
Vill gärna ha GlobalEye-planen
Försvarsmakten utreder sedan drygt ett år tillbaka om var S106 ska placeras – i Linköping eller hos Upplands flygflottilj F 16 i Uppsala.
– Vi hoppas väldigt mycket på att den kommer hit, säger Pierre Ziherl.
Ett beslut väntas inom kort från försvarsledningen och leveransen av S106 är planerad till 2027.
Följ med till den hemliga hangaren i klippet ovan.
74:e Specialflygskvadronen
Organisatoriskt så tillhör skvadronen Skaraborgs flygflottilj F 7 i Såtenäs, men är också en del av Linköpings Garnison tillsammans med Helikopterflottiljen och Flygskolan.
Flygplanen:
- 2 stycken S100D/ASC890 (Saab 340) för radarspaning och flygburen ledning.
- 2 stycken S102B (Gulfstream G4 S) för signalspaning.
- 2 stycken TP100 (Saab 340) för persontransporter.
Källa: Försvarsmakten