Enligt Statistiska centralbyrån så ägnar sig omkring 1,6 miljoner svenskar åt sportfiske årligen. Jämför vi antalet fiskare två år bakåt så är det en ökning med cirka 200 000 personer.
Och enligt organisationen Sportfiskarna så har omkring 400 000 ungdomar sportfiske som intresse.
– Det är just nu en slags trend hos ungdomar. De tycker det är häftigt att fiska och lägger upp egna bilder och fiskefilmer på sociala medier, säger Andreas Ollinen, kommunikationschef vid Sportfiskarna.
Skriver autografer
Nätet har formligen exploderat av privata fiskekanaler och filmer på senare år. Håkan Fransson är en välkänd fiskeprofil, inte minst från olika webbfiskeprogram. Han har många år som fiskegudie bakom sig och vittnar om att intresset har ökat.
– En stark bidragande orsak till det är ju vi som profiler. Att vi får komma fram i medier och har skapat ”ansikten” även i fisket. Det känns ju lite konstigt att få skriva autografer och liknande, säger fiskeguiden Håkan Fransson.
”Sportfisket är på topp”
I Linköping har man märkt av det ökande intresset. Andreas Brand startade en sportfiskebutik i liten skala 2014 – nu satsar han och hans anställda på att bygga en av Europas största fiskebutiker.
– Sportfisket är på topp just nu. Det finns en jättestor efterfrågan och det ligger väldigt i ropet nu med olika naturupplevelser. Folk vill verkligen ut och röra på sig, och sportfiske är en utmärkt sätt att uppleva natur och frihet på, säger Andreas Brand.