Med start den 2 december flyttar Arbetsförmedlingen kundtorgsverksamhet in på Statens servicecenters servicekontor på flera orter i landet, däribland i Motala, något som tidningen MVT var första att rapportera om.
Bakgrunden är att Arbetsförmedlingen och Statens servicecenter har startat ett samarbete med syftet att arbetssökande och arbetsgivare ska få möjlighet att gå till ett servicekontor för att få hjälp med Arbetsförmedlingens digitala tjänster.
– Det innebär inga stora förändringar. Kunden kommer att få samma service, men kommer istället att möta helheten eftersom att de andra myndigheterna kommer finnas under samma tak, säger Pernilla Sandell som är enhetschef för arbetssökande i södra Östergötland vid Arbetsförmedlingen.
Tanken är att upplägget ska genomföras i hela landet till 2020. Motala är alltså pilot för projektet i tre måndader.
– Det är en utredning som slagit fast vilka orter som ska vara med. Man ville ha en spridning på kontoren i Sverige, olika storlek på kontoren och kontor som hade olika förutsättningar. I till exempel Motala är vi redan samlokaliserade med Arbetsförmedlingen, säger Jens Nordin vid Statens service center.
Statens servicecenter
Statens servicecenter är en myndighet som inrättades 2012 med uppgift att förmedla administrativa tjänster åt andra myndigheter. Några av dessa myndigheter är Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Pensionsmyndigheten.