– För varje ungdom som vljer att skita i spice så har vi redan där betalning nog tycker jag, säger Emil Daun.
Det var för ett par år sedan som reklammakaren Emil Daun själv på nära håll fick se hur droger kan förstöra.
– Det var när jag kom in i en lägenhet som jag hyr ut. Då låg det en kille där som var helt borta. Han var påverkad, inte av spice utan av någonting annat. Händelsen bet sig kvar ganska mycket i mig och det kändes som att jag faktiskt var tvungen att göra någonting åt saken, säger Emil.
Stor spridning
Fröet som såddes där och då har nu lett till att han och reklambyrån han driver gjort en kampanj mot spice – fimpaspice.nu. Riskerna med den syntetiska drogen, som används av framförallt yngre personer, blev mycket uppmärksammade i höstas.
På Gotland fick ett 20-tal personer föras till sjukhus i sviterna av spicerökning. Liknande fall dök upp runt om i landet. Som ett motmedel sprids nu fimpaspice-kampanjen som en löpeld i Sverige men också i Danmark.
Reaktioner ifrån skolor
Många på lokal nivå engagerar sig genom att skriva ut affischerna och sätta upp dem på skolor och olika ställen berättar Emil.
– Det är allt ifrån att lägga upp en bild på sig själv, att anordna en konsert, till att skriva en låt eller vad som helst. Vad vi är ute efter är ju att få dem som ännu inte provat spice att faktiskt skita i det, säger han.
I nästa vecka kommer affischerna att sättas upp i skolor på Gotland.
– Det känns fantastiskt. Det är ju först då som vi kommer att få se reaktionen från kidsen och det är ju faktiskt det vi är ute efter så jag är förväntansfull.