Även Kustpilen opereras av Veolia. Där arbetar 60 Seko-medlemmar.
Seko hänvisar till att ingen lösning i den pågående tågkonflikten är i sikte. Men facket anklagar också Veolia för att vilja lösa sommarens vikariebehov på Kustpils-tågen med timanställda och betecknar det hela som en ”ny timanställningsskandal”.
”Måste få ett slut”
”Veolias metod att genom dumpade anbud vinna upphandlingar och försämra de anställdas villkor måste få ett slut”, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén.
”Vi får hela tiden in nya vittnesmål från timanställda på Veolia som berättar hur man förväntas stå till förfogande dygnet runt. Är man inte tillgänglig sätts man upp på 'svarta listan' och telefonen slutar ringa. Detta är helt oacceptabelt”.
Enligt Rudén är förslaget till ny organisation på Kustpilen sämre än bemanningsplanen på Öresundstågen.
”Onödig åtgärd”
Kustpilen kör tågtrafik på sträckorna Linköping-Kalmar och Linköping-Västervik.
– Väldigt tråkigt att facket tar till ännu en, enligt vår mening, onödig åtgärd och som drabbar än fler tågresenärer, säger Veolias presschef Klara Haage.
Enligt henne kommer en strejk på Kustpilen, om den bryter ut, att drabba ytterligare 1.500 dagliga tågpassagerare utöver de cirka 80.000 som berörs av strejken på Öresundstågen och Snälltåget.
Haage kan ännu inte säga om arbetsgivarsidan kommer att svara med några motåtgärder eller inte.