Att vintersjöfarten kommer fram är minst lika viktig som väghållningen på land, eftersom 90 procent av alla varor till och från Sverige går på sjön.
Sjöfartsverket har i vinter behövt bryta is så långt ner som till Kalmar och i kylan fryser isen i hamnar och farleder snabbt ihop igen.
– Det som vi bryter här nu på eftermiddagen i Pampushamnen, behöver vi bryta i natt igen vid avgången för nästa containerbåt, säger August Wahlström, matros på bogserbåten Freja.
”Roligt att vara ett litet lag”
Båda Freja och Skuld, isklassade för 40 respektive 60 centimeter is, får snabba och ombytliga beställningar av de olika hamnarna. Svitzer som äger de två bogserbåtarna får även hjälpa Sjöfartsverket att hålla farlederna öppna för handelstrafiken denna isvinter.
– Jag tycker väldigt mycket om jobbet. Det är roligt att vara ett litet lag som får små uppdrag. Roligt att ta hand om varandra och laga mat till varann, säger August Wahlström.
De tre besättningsmännen på Freja, August Wahlström, skepparen Fredrik Söderberg och maskinisten Mats Wantulok, jobbar tillsammans dygnet runt i tvåveckorsperioder.
Häng med ut på isbrytning i klippet ovan.