SVT Nyheter Öst har tittat på statistik över hur vårdcentraler i Östergötlands två största kommuner, Norrköping och Linköping, når målen om tillgängligheten på telefon. Resultatet visar stora variationer och det är få som når målvärdet.
– Det är allvarligt just utifrån medborgaren, säger Annica Öhrn.
Utvärderar vårdcentralerna årligen
Varje år utvärderar regionen vårdcentralerna och går igenom statistiken. Annica Öhrn säger också att man har försökt få vårdcentraler med sämre resultat inspireras av dem med högre.
– De vårdcentraler som har väldigt bra telefontillgänglighet har prioriterat det här. Sedan finns det kanske vårdcentraler som inte har prioritet telefonjobbet på samma nivå, säger Annica Öhrn.
Så ser telefontillgängligheten ut på vårdcentraler i Linköping och Norrköpings kommun
Capio vårdcentral Berga 100 %
Capio vårdcentral Johannelund 100 %
Capio vårdcentral Vasastaden 100 %
Doktor.se Vårdcentralen Mirum 92 %
Hierta Vårdcentralen i Vilbergen 96 %
Kry Vårdcentralen Kneippen 76 %
Kry Vårdcentralen Skarptorp 61 %
Kry Vårdcentralen Spiran 90 %
Kry Vårdcentralen Östertull 68%
Strömmen Vårdcentralen 76%
Trädgårdstorget Vårdcentral Praktikertjänst 97%
Vårdcentralen Cityhälsan centrum 71%
Vårdcentralen Cityhälsan söder 90 %
Vårdcentralen Ekholmen 84 %
Vårdcentralen Kolmården 92%
Vårdcentralen Kungsgatan Linköping 96%
Vårdcentralen Kärna 90 %
Vårdcentralen Lambohov 52%
Vårdcentralen Linghem 92%
Vårdcentralen Ljungsbro 62%
Vårdcentralen Nygatan 55%
Vårdcentralen Ryd 95 %
Vårdcentralen Sandbyhov 56%
Vårdcentralen Skäggetorp 63%
Vårdcentralen Skärblacka 79%
Vårdcentralen Tannefors 93%
Vårdcentralen Valla 96%
Vårdcentralen Vikbolandet 84%
Vårdcentralen Åby 30%
Källa: Region Östergötland, statistiken gäller under januari månad 2024 (målvärde 95%)