Tåg för en del oväsen. Trots det ligger det idag bostäder nära stambanan i Norrköping och fler planeras. När Ostlänken byggs vill kommunen bygga 6 000 nya hem i stationens närhet. Hur planeringen ser ut i Linköping är osäkert eftersom spårdragningen där inte är helt bestämd, men i Norrköping har man planer.
– Bostäder blir attraktiva när man bor nära en station. Men precis närmast järnvägen så kommer vi säkert att snarare bygga för verksamheter, butiker och kontor, som innebär skydd för de bostäder som man bygger utanför, säger Ulf Arumskog, utvecklingschef i Norrköpings kommun.
45 000 bostäder planeras nära spåren
SVT:s granskning visar att byggandet nära spåren kommer att öka kraftig de närmaste åren. I 13 av landets 15 största kommuner finns konkreta planer på att bygga både arbetsplatser och bostäder nära järnvägen. Bara de större projekten handlar sammantaget om 45 000 bostäder nära spåren.
– Vi har väldigt mycket problem med trafikbuller i Sverige. När man bygger nära både järnvägsspår och vägar är det verkligen viktigt att man arbetar med utformningen. Är det så att man hanterar bullerfrågorna, så kan man skapa god livskvalité, säger miljöminister Karolina Skog (MP).
Dödligt buller
Trafikbuller i bostaden kan vara farligt och till och med dödligt på lång sikt, det visar en uträkning beställd av Trafikverket. Cirka femhundra personer om året beräknas dö i förtid av trafikbuller. Stress, sömnsvårigheter och större risk för hjärt- och kärlsjukdomar drabbar också dem som bor nära buller i högre grad.
– Det är allvarligt att vi ska tillåtna att människor utsätts för de här höga nivåerna i sin boendemiljö, säger Anita Gidlöf Gunnarsson, bullerspecialist vid Universitetssjukhuset i Örebro.
Spår utanför staden
Godstågen är det som stör mest. I Norrköping tror man sig ha en lösning på det problemet.
– I Norrköpings kommun ser man på möjligheterna att bygga ett godsspår utanför staden, säger Ulf Arumskog, utvecklingschef i Norrköpings kommun.
Se här tv-inslaget: Tågbuller – ett problem för de boende