– Jag tycker att vi har gjort rätt bedömning att det här är ett scenmaskineri. Vi har massor av sådant på en scen som lyder under undantag. Annars hade vi behövt spela Hamlet med hjälm eftersom det är hängande last och så vidare. Och det är ingen skillnad med den här roboten som vi involverar i en föreställning och där vi gör egna säkerhetsgenomgångar, säger Nils Poletti, teaterchef.
Föreställningen hade premiär i Linköping i början av september och efter tio föreställningar tvingades ensemblen repetera om och fortsätta föreställningen i en förkortad version utan roboten.
”Kostade oss väldigt mycket”
– Jag bedömer inte att vi kommer få tillbaka robotföreställningen och den här processen kommer ta lång tid. Men det finns två aspekter, dels genomsyrar robotdiskussionen hela samhället och dels är det en ödesfråga för hela scenkonsten. Om Arbetsmiljöverket ska gå in och ändra de här undantagen kan lika gärna alla teatrar som har ett råsystem lägga ner. Deras reglemente är liksom inte uppdaterade för detta, säger Nils Poletti.
Den 2 november har föreställningen nypremiär i Norrköping.
– Vi har en jättebra föreställning ändå men det kostade oss väldigt mycket både på scenpersonalsidan och för cirkusartisterna som fick kasta sig in och göra en ny föreställning på jättekort tid för att vi inte skulle gå back, säger Nils Poletti.