Foto: Mikael Nilsson

Unik ny forskning – simulerar cykelolycka med docka

Publicerad

Vad händer med cyklisten om cykeln gör ett plötsligt, oväntat stopp? Det är en av de frågor som Statens väg- och transportinstitut försökt få svar på i en ny studie med cyklar i fokus.

Det är Statens väg- och transportinstitut, VTI, som för första gången har genomfört krocktester med cyklar.

– Åtta av tio olyckor med cykel är singelolyckor, det är viktigt att veta mer om det och därför har vi fokuserat på just det, säger Anna Niska, forskare vid VTI.

Forskning med simulering av den här typen av olyckor är ovanligt. Vissa studier har gjorts, men det här är första gången som VTI har genomfört något liknande.

– Det som är unikt är att vi lyckats simulera en singelolycka med cykel och en docka, vilket inte har varit så lätt, berättar Anna Niska.

Fick bygga en speciell rigg

För att kunna genomföra testen byggdes en speciell rigg som kunde fixera en så kallad krockdocka på en cykel. Cykeln å sin tur rullade i en skena i golvet och, precis innan krocken skulle simuleras, släpptes den från riggen och dockan ”cyklade själv” den sista biten.

VTI menar att det är svårt att göra upprepade försök med samma resultat. Dessutom är det en begränsning med de krockdockor som används då de bara mäter skador på huvudet.

– De är framtagna för skador med bil. Vi skulle vilja ha en specifik krockdocka där man kan se skador på till exempel axlar och höft också, men de kostar mycket, säger Anna Niska.

Plötsligt stopp – kraftigast slag

Forskarna har valt att fokusera på två typer av olyckor; plötsliga stopp och undanstyrning av framhjulet. Provdockan fick genomgå testerna i 15 kilometer i timmen, 25 kilometer i timmen och vid stillastående.

Plötsligt stopp är det som, enligt testerna, generellt resulterar i det kraftigaste slaget i marken. Dessutom blir slaget kraftigare desto högre upp personen sitter på cykeln.

– Det som överraskade oss mest var elcykeln, vi hade inte tänkt att ha med den typen från början utan ville titta på olika sitthöjd och hur sitsen kan påverka, vi trodde att den skulle bete sig som en vanlig cykel eftersom de i stort sett ser likadana ut, men eftersom den är tyngre och har en annan tyngdpunkt betedde den sig annorlunda, säger Anna Niska.

Bland annat slog inte elcyklarna som testades runt på samma sätt som de lättare, vanliga cyklarna gör vid ett direkt stopp.

Typ av cykel kan spela roll

– Allmänt är det svårt att dra stora slutsatser för olika cyklar eftersom det är ett pionjärprojekt, det är tveksamt om det kommer att användas för att jämföra olika cyklar, det är inte helt tillförlitligt och kommer kosta mycket, säger Anna Niska.

I framtiden hoppas VTI på att fortsätta utveckla forskningen om cyklar i trafiken.

– Det vi hoppas få finansiering för är att studera olika vägutrustning och typ av avspärrningsutrustning vid vägarbeten som till exempel stängsel. Vi vill titta på hur de ska utformas för att vara säkra för en cyklist.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.