Förslaget skulle innebära att staten äger färjorna, men att driften av trafiken upphandlas, en lösning som ”ger ökad möjlighet till konkurrens och bedöms ge lägre kostnader för staten.”
Trafikverket föreslår Sjöfartsverket som den myndighet som ska sköta verksamheten.
– Utifrån att Sjöfartsverket redan idag har en stor rederiverksamhet och hanterar ett flertal fartygstyper, bedömer vi att deras förmåga är något bättre än Trafikverkets. De får i så fall ansvar för design, byggnation och förvaltning av fartygen. För att gå vidare med att byta modell behövs ett regeringsbeslut, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Statligt ägda fartyg till Gotland är dock inget som kommer att bli verklighet i närtid. Den upphandling av trafiken som är planerad till nästa trafikperiods början, år 2027, kommer inte att påverkas. Det är först därefter som staten skulle hinna etablera ett eget rederi och införskaffa fartyg.
Fakta om rapporten
Upphandlingen av färjetrafik till Gotland har sedan starten på 70-talet präglats av ytterst begränsad konkurrens bland anbudsgivare. Statens kostnader för Gotlandstrafiken har också ökat under senare år. Regeringen har med detta som grund gett Trafikverket i uppdrag att utreda fyra modeller för ägande och drift av fartyg:
1. Sammanhållen upphandling av fartyg och drift inklusive eventuella garantier.
2. Statligt ägda fartyg och upphandlad drift
3. Statligt hyrda fartyg och upphandlad drift
4. Gotlandstrafiken helt i statlig regi
Källa: Trafikverket