– Vi pratar ju då om takpriset som vi för in i avtalet som ska tjäna gotlänningarna. Av den anledningen så drar vi slutsatsen att vi kommer att kunna erbjuda ett lägre pris, säger Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket.
Han kom till Gotland idag för att berätta om den kommande upphandlingen av färjetrafik för åren 2027 till 2035 som ska genomföra under höst och vinter.
Kommersiella turer
Genom att upphandla ett basutbud av statligt reglerade turer mellan Visby, Nynäshamn och Oskarshamn, men samtidigt öppna för möjligheten till helt kommersiella turer i rederiets regi, hoppas Trafikverket få fler aktörer intresserade av att delta i upphandlingen.
– Vi känner tillförsikt utifrån dagens presentation av upphandlingsunderlaget. Enligt det vi fått till oss idag kommer vi se lägre priser, ökad kapacitet och ökad insyn och transparens i kommande avtal. Trafikverket är tydliga med att priserna för gotlänningar 2027 inte ska se ut som priserna gör nu – det är ju helt avgörande för befolkning, föreningar, idrottslag och gotländskt näringsliv, säger Meit Fohlin (S), regionstyrelsens ordförande i ett uttalande.
Men för de som inte är folkbokförda på Gotland blir det inget pristak.
Se mer om priserna i klippet ovan.
Mindre utsläpp
Trafikverket lägger också vikt vid att minska utsläppen. Enligt en modell som man använt så ska den kommande trafikperioden köras med en tredjedels mindre utsläpp jämfört med idag. Detta kommer att ställa krav på framförallt vilket bränsle som används. Trafikverket ställer alltså inga krav på vilket slags framdrivningssystem färjorna har, så länge utsläppen hålls nere.