Foto: Claudio Bresciani/TT

Undvik fällorna med nätshopping

Publicerad

I takt med att näthandeln blir alltmer internationell upptäcker allt fler att köpet inte blev som det var tänkt och att ångerrätt inte gäller överallt.

Kläder, skor och accessoarer ligger på topp fem av de varor som svenskar köper utomlands via nätet. Enligt E-barometerns årsstatistik är juni en av toppmånaderna att nätshoppa från utländska sajter.

Och att internethandeln har blivit alltmer internationell märks på konsumenternas förfrågningar hos Konsument Europa, en enhet inom Konsumentverket.

– Vi märker att många frågar och är intresserade av de svar och tips vi ger på vår hemsida och i vårt forum. Tidigare har Tyskland och Storbritannien varit de två länder som flest svenskar handlat från men nu går Kina förbi. Vi har märkt ett ökat antal frågor när det gäller köp från Kina, säger Jolanda Girzl, chef för Konsument Europa.

Jolanda Girzl, enhetchef Konsument Europa. Foto: Linn Malmén/Konsument Europa

Nätverk i Europa

Konsument Europa ingår i ett nätverk av europeiska konsumentkontor som hjälper konsumenter som handlat inom andra EU-länder, Norge och Island och fått problem eller vill klaga på en vara eller ångra sitt köp.

De flesta hör av sig när den vara de fått inte stämmer överens med vad de beställt och vad de sett på bild. Ibland kan varan se helt annorlunda ut, ha helt andra proportioner, detaljer eller material. Läderskon visar sig vara gjord i plast och skinnjackan stinker.

Ett stort problem är att man trott sig köpa en märkesvara som, väl framme, visar sig vara en enkel kopia. Det händer också att varan inte ens dyker upp.

– Utanför EU, Norge och Island har man ingen ångerrätt på 14 dagar. Där gäller de regler som gäller i det landet. Och det tänker man sällan på, säger Jolanda Girzl.

Kan inte hjälpa

Men de som hör av sig efter att ha köpt varor från sajter utanför EU, kan Konsument Europa inte hjälpa.

– Vi har bara systerkontor i andra EU-länder och vårt uppdrag inkluderar EU, Norge och Island, säger Jolanda Girzl.

Tio tips för att undvika piratkopior

  1. Kolla upp säljarens identitet. Kontrollera att kontaktuppgifterna verkligen existerar. Ta reda på var du kan klaga.
  2. Sök efter och läs andra kunders omdömen. Läs dem noggrant och med kritiska ögon.
  3. Har webbplatsen trygghetsmärke? Klicka på märket för att kontrollera att det är äkta.
  4. Upplevs sajten som professionell? Webbplatserna som säljer piratkopior har ofta stavfel, grammatiska fel.
  5. Kolla upp dina konsumenträttigheter. Näthandlare är skyldiga att ge dig tydlig och korrekt information om dina rättigheter som konsument.
  6. Dålig bildkvalitet på sajten? Det kan vara tecken på att det säljs piratkopior.
  7. ”Om priset är för bra för att vara sant, är det oftast det” är en princip du bör ha i åtanke när du handlar på nätet.
  8. Sök efter auktoriserade återförsäljare på den officiella webbplatsen. Ofta finns det listor för vilka webbshopar som är godkända respektive svartlistade.
  9. Betala med säkra betalningsmetoder.
  10. Var uppmärksam på om produkten har originaldelar. Är produkten renoverad? Innehåller den originaldelar? Det gör en avsevärd skillnad för din garanti och vad du kan förvänta dig.

Källa: Konsument Europa

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.